Jdi na obsah Jdi na menu
 

 

Jak připravit dítě na školku

31. 8. 2020

Jak dítě na vstup do MŠ připravit

 

  1. Chodit s ním mezi děti, a to i tehdy, má - li sourozence. Chodit také do míst, kde si venku děti ze školky hrají. Některé mateřské školy otevírají svou zahradu rodičům, to je velmi vhodné a je toho třeba využít

 

  1. Nechat dítě na určitou dobu v péči jiného známého člověka, aby se pozvolna „otužovalo“. Chodit s ním do nových prostředí, kde se musíme chovat podle jiných pravidel, než doma -např. mateřské centrum

 

  1. Zaměřit se na dovednosti sebeobsluhy s přirozenou a klidnou důsledností a oceněním i drobných výsledků (při jídle, v koupelně, při oblékání a svlékání, obouvání, uklízení hraček apod.)

 

  1. Rozvrhnout si čas tak, abychom na dítě nemuseli spěchat, má - li věci udělat samo. Počítat s tím, že když jsme ho oblékali, krmili apod., zabralo nám to méně času, než když to dítě dělá samo. Začít s činností dřív a vyvarovat se tak tlaku a spěchu spojenému s tím, že nakonec větší část uděláme za dítě a ještě se na něj budeme zlobit.

 

  1. Udělat si čas na každodenní společnou chvilku u hry, nad knihou či dětským časopisem a podněcovat dítě ke slovnímu vyjadřování

 

  1. Udělat si čas na čtenou pohádku nebo písničku před spaním. Rozšiřujeme tím dětskou slovní zásobu, pochopení logiky děje, soustředění se na poslech a gramatickou stavbu jazyka.

 

  1. Během dne využívat možností si s dítětem popovídat. Ve volném tempu řeči mu dávat hodně prostoru, aby mluvilo, poslouchat ho, krátce komentovat to, co říká, aby vědělo, že mu rozumíme.

 

  1. Krátce a srozumitelně oceňovat, co se dítěti daří, povzbuzovat ho, když mu něco nejde, ale i jasně odmítnout nevhodné chování a vysvětlit proč

 

  1. Vyvarovat se výhrůžek typu „Počkej, až budeš ve školce…..! Dítě se bude školky bát už předem a působí to, jako bychom tím ze sebe chtěli setřást odpovědnost za to, co dítě dělá nebo naopak neumí dělat.

 

  1. Opatrně zacházet i s vychvalováním školky, jak tam bude všechno báječné. Držme se reality a mluvme o tom, co si všechno tam dítě bude moci dělat. Předejdeme pak vytvoření nereálných představ a následnému zklamání

 

Desatero je čerpáno z: Koťátková Soňa - Dítě a mateřská škola